Ylellisyyksiä Abu Dhabissa

Uskomattoman upea Šeikki Zayedin moskeija, jonne pääsi sisään vain turvatarkastuksen kautta.

Vihdoinkin koitti se päivä, jolloin pääsin lähtemään Arabian niemimaalle ja toteuttamaan 30 vuotta itäneen haaveeni siitä.

Keskeltä kylmää ja lumista helmikuuta 2018 lähdimme Yhdistyneisiin Arabiemiirikuntiin. Etukäteen jännitin sitä, miten jaksan istua polvet koukussa koneessa kuusi ja puoli tuntia. Polveni eivät oikein tykkää jatkuvasta koukussa olosta. Lentomatka meni kuitenkin yllättävän nopeasti ja ilman ongelmia.

Finnairin kone laskeutui Dubaihin viiden aikaan iltapäivällä sikäläistä aikaa. Valtava Dubain lentokenttä oli kokemus sekin. Kentältä jatkoimme Aurinkomatkojen pikkubussissa kohti Abu Dhabia. Lämmintä oli +23 astetta.

Hotelli oli upea

Bussi kierteli kaikkia mahdollisia hotelleja ja meidän vuoromme oli tietysti viimeisenä. Pimeyskin ehti laskeutua. Kello olikin jo puoli yhdeksän illalla, kun pääsimme hotellille. (Beach Rotana)

Olimme aivan poikki ja vähän ärtyneitäkin koko päivän kestäneestä matkustamisesta ja istumisesta. Olisimmepa tienneet, että lennon jälkeen piti vielä istua kolme tuntia bussissa! Esitteen mukaan bussimatka hotelliin oli puolitoista tuntia.

Huone oli viidennessä kerroksessa ja siinä oli pieni parvekekin. Tämä oli hyvä juttu. Hotellin edessä oli kanaali, sen toisella puolella oli siniseksi valaistu Cleveland Clinic -sairaala. Sekin oli hyvä juttu. (Koskaanhan ei tiedä mitä sattuu…)

Kahvihetki hotellin sisäpihalla.

Hotelli oli sisältä upea ja ylellinen. Marmorilattiat kiilsivät ja peilasivat niin, ettei välillä tiennyt mihin astua. Oli kauniita, suuria ruukkuja viherkasveineen, kukka-asetelmia ja istuinryhmiä.

Mihinkään ei voinut pysähtyä ilman, että joku kiirehti kysymään mitä saisi olla. Seisoskelu ei ilmeisesti muutenkaan ollut sopivaa, sillä aina ohjattiin istumaan.

Hotellin aulasta pääsi myös suoraan viereiseen Abu Dhabi Mall -kauppakeskukseen.

Hotellin kiiltävä aula ja lasiovin takana näkyvä sisäpiha.

Gluteenitontakin ruokaa oli tarjolla

Viereisessä kauppakeskuksessa tuli käytyä monta kertaa. Käytiin syömässä ja kahvilla ja shoppailemassa. Oli vaatekauppoja, hajuvesikauppoja, koruliikkeitä ja kenkäkauppoja. Kahviloissa oli upeat valikoimat leivoksia ja jäätelöitä. Kaikki oli erinomaisen maistuvaa.

Yhtenä iltana käytiin hotellimme italialaisessa ravintolassa syömässä. Hämmästyin sitä, että tarjolla oli myös gluteenitonta pastaa. Muissakin ravintoloissa löytyi gluteenittomia annoksia, mikä on kokemukseni mukaan melko harvinaista ulkomailla.

Syötiin missä vaan, niin aina ruoka oli hyvää ja annokset runsaita. Hotellissa olisi saanut myös viiniä, mutta emme yleensä ota alkoholia ollenkaan. Mieheni ottaa joskus oluen, ja joskus otamme skumppaa lasilliset. Meitä ei siis haitannut yhtään se, että tuolla islamilaisessa maassa ei alkoholia juuri ole tarjolla.

Auringossa ei tässä iässä enää jaksa maata, joten rantatuoleja tai muuta ei tarvittu. Kävimme kanaalin rannalla ihailemassa valoja iltaisin.

Kävimme myös kauempana suuressa kauppakeskuksessa. Taksi 10 kilometrin päähän maksoi 10 dirhamia, eli noin 2,40 €. Sielläkin oli mukavan viileää ja kaikki oli siistiä ja kaunista. Kaiken näköiset ja rotuiset ihmiset tuntuivat sopivan hyvin sinne.

Kultakeskuksessa

Yhtenä päivänä päätettiin lähteä käymään Madinat Zayed -ostoskeskuksessa ja sen yhteydessä olevassa kultakeskuksessa eli soukissa. Kännykkäni kartan mukaan sinne oli matkaa vain pari kilometriä, joten ajateltiin kävellä.

Juuri kukaan muu ei ole niin hullu, että kulkisi päivän polttavassa helteessä näillä kaduilla.

Me hullut turistit! Raahustettiin toista tuntia polttavassa helteessä hiki virraten. Mieheni poltti otsansa, kun ei tullut laittaneeksi edes lippistä päähän. Olin välillä jo vaipua epätoivoon. Loppumatkasta läähätin sydän jyskyttäen ja pysähdyin vähän väliä lepäämään.

Mutta perille päästiin. Ostoskeskuksen ihana viileys otti meidät vastaan ja nautimme ensimmäiseksi limsaa ja jäätelöä. Pienen kiertelyn jälkeen siirryttiin kultakeskuksen puolelle, jossa ei voinut olla tekemättä vähän ostoksia.

Kulta on edullista, ja sitä on paljon. Näitä kultakoruja täynnä olevia myymälöitä on vieri vieressä kymmenittäin. Päivän kurssi eri kultapitoisuuksille on selvästi näkyvissä. Ostettaessa korut punnitaan ja hinta lasketaan päivän kurssin mukaan. Tarkistin joskus kännykälläni ja kurssit on ilmoitettu aivan oikein.

Kultakeskuksen tarjontaa.

Korut on myös leimattu ja tinkivaraakin on. Eniten siellä on myynnissä 18 karaatin kultakoruja, mutta myös meillä pohjolassa eniten käytettyä 14 karaatin koruja. (Joka on minusta kovin haaleaa pienen pitoisuutensa vuoksi.) Koruista löytyy myös 20 ja 22 karaatin pitoisuuksia.

Takaisin hotellille tultiinkin sitten taksilla ja loppupäivä meni huilatessa.

Hyvä mieli jäi

Kuljeskelimme myös hotellin ja ostoskeskusten ulkopuolella. Kävimme iltaisin katsomassa paikallisia pikkukauppoja pienten katujen varsilla. Mitenkään turvattomiksi emme oloamme tunteneet missään vaiheessa.

Pikkukadut ja -kaupat eivät ole yhtä hienoja eivätkä siistejä kuin turistipaikoissa, mutta niinhän se aina on. Lähes joka paikassa kuitenkin pärjäsi hyvin englannin kielellä.

Pääsimme oppaamme mukana käymään myös Abu Dhabin formula-radan kahviossa. Rata vain oli tyhjä juuri käydessämme.

Autoliikennettä on paljon. Siis todella paljon. Autot ovat myös hienoja. Suosituin väri on valkoinen ja hevosvoimia löytyy. Useimmiten auton ikkunat ovat niin tummia, ettei autoon näe sisälle juuri ollenkaan.

Taksejakin on paljon. Kadulla kulkiessa ohi ajavat taksit ilmoittavat olevansa vapaita töräyttämällä torveaan. Ei tarvitse kuin nostaa käsi pystyyn ja hetkessä edessäsi on vapaa taksi. Yksin kulkeville naisille on tarjolla myös naiskuskien ajamia takseja, jotka tunnistaa vaaleanpunaisesta katosta.

Tämä matka oli kaikin puolin todella ihana. Kuumuuskin oli yllättävän lempeää, ja ilmastoidut sisätilat tuntuivat nautinnollisilta. Olisimme niin mielellämme jääneet vielä vähäksi aikaa. Vaikka paljon kuljettiin ja kaikenlaista nähtiin ja koettiin, niin paljon jäi vielä näkemättä.

Lue myös juttu autiomaaretkestä.

Mummon matkakuvia löytyy Instagarmin tililtä Mummo matkustaa.